Shutterstock - årsopgørelse
Om lidt er SKAT klar med din årsopgørelse for 2018.
Foto: Shutterstock
18 dage siden

Har du husket disse fradrag?

Du kan nu se din årsopgørelsen hos SKAT. Her er et udpluk af de fradrag, som du ikke må snyde dig selv for.

Mandag den 11. marts er den officielle dato, hvor SKAT giver dig adgang til årsopgørelsen for 2018. Det er den dag, hvor du finder ud af, om du f.eks. skal have penge tilbage i skat, eller om du står til et skattesmæk.

Men selvom du måske mener, at tallene er rigtige, så tjek alligevel, om du har fået alle fradragene med. Det kan nemlig godt betale sig.

Her får du et overblik over nogle af de fradrag, som du skal tjekke.

Kørselsfradrag
Befordringsfradraget, også kendt som kørselsfradraget, er for dig, som samlet set har mere end 24 kilometer per dag til og fra arbejdet. Det gør ingen forskel, om du tager bilen, bussen, toget eller cyklen.
Hvis ikke din jobsituation har ændret sig eller din arbejdsplads har fået ny adresse, så vil oplysningerne fra din tidligere årsopgørelse automatisk blive overført til din forskudsopgørelse.

Håndværker- og servicefradrag
Du kan få fradrag, hvis du har fået isoleret din bolig, har fået gjort rent eller har fået passet børn.
Vær opmærksom på, at hvis du vil benytte dig af fradraget for 2018, skal du senest have betalt regningen to måneder efter årsskiftet, dvs. inden 28. februar 2019.
Læs mere om håndværkerfradraget

Børne- og underholdsbidrag
Mange fraskilte vælger selv at indgå bindende aftaler om børne- og underholdsbidrag. Hvis det også gælder dig, skal du selv sørge for at trække bidraget fra på årsopgørelsen.

Det gælder også, hvis du og din ægtefælle begge har et barn boende. Selvom der reelt ikke er nogen penge mellem jer, fordi I betaler det samme beløb til hinanden, kan I stadig begge to trække beløbet fra. Husk dog, at det er børnene man betaler til, og det er derfor barnet, som er skattepligtig af beløbet – dog først over en vis grænse.

Læs mere om fradrag for børnebidrag

Husk, at du i nogle tilfælde også kan trække bidrag fra til en fraskilt ægtefælle, hvis dit barn er blevet døbt eller konfirmeret.

Fradrag for renter på lån
Betaler du af på et lån? Så kan du få fradrag for renterne. Fradraget kommer automatisk på din årsopgørelse, og du kan også se, hvor SKAT har oplysningerne om dit lån fra. Tjek altid, om oplysningerne om lånets størrelse og renterne er rigtige.

Aktier, værdipapirer og udbytte
Uanset om du køber eller sælger aktier og andre værdipapirer, eller om du bare får udbetalt et årligt udbytte, så er det altid en god idé at tjekke, om SKAT har de rigtige oplysninger.
Hvis du er i tvivl, så tag fat i din bankrådgiver.

Vær opmærksom på, at du automatisk får fradrag for dit kontingent til Serviceforbundet og A-kassen. Du kan højst få fradrag for 6.000 kroner om året til fagforeningen.

Husk, at du skal rette din årsopgørelse senest den 1. maj 2019. Se mere om forløbet omkring årsopgørelsen, blandt andet hvornår du eventuelt får udbetalt overskydende skat

Har du brug for hjælp?

Så tjek SKAT’s hjemmeside, eller ring direkte til SKAT på 72 22 28 28.

Vigtige nyheder

Sommertid! Hvad med din løn?

Natten til søndag den 31. marts skifter vi vanen tro til sommertid. Og selvom der er delte meninger om det praktiske i at ændre på vores indre...